Taula TIC
La TaulaTIC reuneix persones representants del món local per avançar en el futur Sistema d'Informació Integral del Món Local
La trobada posa el focus en la necessitat de definir un nucli comú, interoperable i governat públicament per reforçar la sobirania digital, la cooperació i l'eficiència dels ajuntaments catalans.
16 de juny de 2026
La TaulaTIC, convocada per la COMTIC, ha reunit al BCIN de Badalona a persones representants dels ens supramunicipals del món local de Catalunya i de municipis catalans de dimensions i realitats territorials diverses. En aquesta primera reunió s’ha donat trasllat de la declaració que la COMTIC va fer a l’octubre de 2025, on es va aprovar: ”La creació i implantació immediata d’un sistema d’informació integral, interoperable i únic, governat i sostingut per les administracions públiques catalanes, que respecti la subsidiarietat municipal però garanteixi l’homogeneïtzació de les dades.”
La sessió ha posat sobre la taula una qüestió central: com ha de governar el món local el seu nucli administratiu comú, format per elements essencials com la persona, el territori, el registre, l'expedient, la seu o carpeta ciutadana i la interoperabilitat amb altres sistemes i verticals sectorials. Així com els diferents eixos i camins per fer-ho realitat. S’ha compartit a més, com les diferents diputacions i ens supramunicipals han estat treballant en els últims mesos en aquest sentit.
La TaulaTIC, convocada per la COMTIC, havia convidat a les quatre capitals de província, les quatre diputacions així com als dos ens supramunicipals que presten serveis al món local: Administració Oberta de Catalunya (AOC) i Localret.
Per part de la COMTIC ha comptat amb la participació de 28 municipis, amb representació de totes les franges poblacionals: grans ciutats de més de 100.000 habitants, municipis de més de 50.000, de més de 20.000, de més de 10.000 i municipis de menys de 10.000 habitants. Aquesta diversitat ha permès incorporar mirades complementàries sobre les necessitats reals del territori, des de les capitals i ciutats mitjanes fins als municipis petits, on el suport supramunicipal i la reutilització de solucions tenen un paper especialment rellevant.
Entre els municipis participants hi ha Badalona, Girona, Terrassa, Reus, Tarragona, Lleida i Mataró, dins la franja de més de 100.000 habitants; Figueres, Vilanova i la Geltrú, el Prat de Llobregat, Vic i Viladecans en la franja de més de 50.000; així com municipis com Gavà, Palafrugell, Premià de Mar, Malgrat de Mar, Olot o Salou, entre d'altres. També hi han estat representats municipis més petits com Begues, Vilassar de Dalt, Lliçà de Vall i Tremp.
Durant la trobada s'ha destacat que el debat no és només tecnològic, sinó també institucional i estratègic. Estem davant d’un moment prou transcendent de país i es requereix la generositat i la mirada llarga de totes les parts implicades. La decisió sobre el nucli comú condiciona aspectes clau com la governança de les dades, la interoperabilitat, la reversibilitat, la seguretat, el compliment normatiu, la sostenibilitat econòmica i la capacitat futura d'incorporar serveis avançats, inclosa la intel·ligència artificial.
La sessió s'emmarca en la continuïtat de l'Acord institucional de novembre de 2024, impulsat en el context del Congrés de Govern Obert, i en la línia de treball de la Xarxa de Governs Locals Intel·ligents i l'Espai de Dades del Món Local. També connecta amb la Declaració COMTIC 2025, que reforça la necessitat d'avançar cap a sistemes compartits, interoperables i orientats al valor públic.
Un dels punts centrals del debat ha estat la comparació entre diferents models possibles: desenvolupament propi o col·laboratiu públic, adquisició de solucions de mercat o fórmules híbrides. La TaulaTIC ha subratllat que qualsevol opció haurà de garantir uns mínims no negociables: dades exportables, APIs obertes, compliment de l'Esquema Nacional d'Interoperabilitat i de l'Esquema Nacional de Seguretat, protecció de dades, accessibilitat, traçabilitat i reversibilitat.
La reunió ha servit per avançar cap a un marc compartit de decisió i per reforçar la idea que el món local necessita una arquitectura digital comuna que respecti la diversitat municipal, redueixi dependències, faciliti la cooperació i asseguri que les administracions locals mantenen capacitat de decisió sobre els seus sistemes, les seves dades i els serveis públics digitals del futur.
Les diferents parts implicades s’han emplaçat a una propera reunió durant la primera quinzena de setembre per tal de preparar amb més marge el que es presentarà a Girona a la COMTIC 2026.
Un pas més per construir una administració local més cooperativa, interoperable i preparada per als reptes digitals dels propers anys.